Ve dnech 14. – 15. června 2024 se v Praze uskutečnila mezinárodní právnická konference IDI (International Distribution Institute) k aktuálním tématům z oblasti distribuce, franchisingu, obchodního zastoupení a zejména k praktickým problémům spojených s mezinárodními obchodními transakcemi v rámci distribučních systémů. Hlavní pozornost byla věnována správné koordinaci podmínek distributorských smluv s vlastními prodejními podmínkami a typickým situacím, ze kterých vznikají spory v kontextu vztahů mezi prodávajícími a kupujícími. Zásadní část byla věnována Vídeňské úmluvě o mezinárodní kupní smlouvě z roku 1980. Je častou praxí, že strany kupní smlouvy bez dalšího odmítají aplikaci Vídeňské úmluvy (ve prospěch národní právní úpravy), aniž by si byly dobře vědomy, proč tak vlastně činí. V jednotlivých diskuzních panelech byly projednány výhody a nevýhody takového řešení, včetně otázek adekvátní úpravy obrany proti nárokům z vadného plnění, omezení odpovědnosti prodávajícího za škodu, možností ukončení / zrušení kupní smlouvy pro porušení povinností a doporučení pro praktické řešení.
Petr Mrázek, který na konferencích IDI pravidelně vystupuje v diskuzních panelech a workshopech (naposledy 2022 Madrid, 2023 Bologna), byl účastníkem panelu č. 5, který řešil vztah mezi úpravou obchodních podmínek v distribučních smlouvách a v jednotlivých mezinárodních kontraktech (kupních smlouvách). Různé pohledy i soudní praxe včetně aplikace Vídeňské úmluvy na distributorské smlouvy z pohledu advokáta z USA a in house právníka z Itálie, pak rozpoutaly poměrně bohatou a živou diskuzi. V sobotní části byly na specializovaných workshopech diskutovány tři aktuální témata. 1. dodavatelské smlouvy ve franchisingových systémech; 2. ESG v distribučních a maloobchodních řetězcích; a 3. vlastnictví a využití dat o zákaznících v rámci distribučních a franchisingových sítí (viz https://www.idiproject.com/news/event/2024-idi-annual-conference/). Ve franchisingových systémech se prosazuje snaha o jednotný vzhled prostor, ať již pokud jde o fyzickou podobu prostor a vybavení nebo o zboží a služby nabízené zákazníkům. K zajištění takové jednotnosti franchisor často ukládá omezení ohledně nákupů, které provádí franchisant. Franchisoři nezřídka vyjednávají nákupní podmínky nejen pro sebe, ale i pro celý franchisingový systém. Z takového aranžmá pak může vyplynout řada otázek či problémů, jako je otázka rozsahu přípustnosti takových omezení, odpovědnost franchisora a obchodní rizika, možnost franchisora získat pro sebe výhody a slevy za obchody realizované franchisantem apod. Workshop na téma ESG se kromě jiného zabýval tím, jak správně implementovat nová pravidla týkající se životního prostředí, lidských práv, udržitelnosti apod. do distribučních a dodavatelských systémů s vědomím problematické vynutitelnosti jednostranných změn smluv, různorodých doporučujících pravidel a standardů ale také hospodářsko-soutěžních souvislostí. Poslední workshop se zaměřil na zákaznická data v souvislosti s jejich získáváním a předáváním v rámci distribučních systémů. Právní úprava ochrany osobních dat přitom samozřejmě nemohla zůstat úplně stranou, ale hlavní důraz přednášející kladli na jiné záležitosti, například takové jako je hodnota dat a související goodwill, používání dat po ukončení smlouvy, právo dodavatele na takto získaná data apod.
JUDr. Petr Mrázek