IDI konference 2024

Ve dnech 14. – 15. června 2024 se v Praze uskutečnila mezinárodní právnická konference IDI (International Distribution Institute) k aktuálním tématům z oblasti distribuce, franchisingu, obchodního zastoupení a zejména k praktickým problémům spojených s mezinárodními obchodními transakcemi v rámci distribučních systémů. Hlavní pozornost byla věnována správné koordinaci podmínek distributorských smluv s vlastními prodejními podmínkami a typickým situacím, ze kterých vznikají spory v kontextu vztahů mezi prodávajícími a kupujícími. Zásadní část byla věnována Vídeňské úmluvě o mezinárodní kupní smlouvě z roku 1980. Je častou praxí, že strany kupní smlouvy bez dalšího odmítají aplikaci Vídeňské úmluvy (ve prospěch národní právní úpravy), aniž by si byly dobře vědomy, proč tak vlastně činí. V jednotlivých diskuzních panelech byly projednány výhody a nevýhody takového řešení, včetně otázek adekvátní úpravy obrany proti nárokům z vadného plnění, omezení odpovědnosti prodávajícího za škodu, možností ukončení / zrušení kupní smlouvy pro porušení povinností a doporučení pro praktické řešení. 

Petr Mrázek, který na konferencích IDI pravidelně vystupuje v diskuzních panelech a workshopech (naposledy 2022 Madrid, 2023 Bologna), byl účastníkem panelu č. 5, který řešil vztah mezi úpravou obchodních podmínek v distribučních smlouvách a v jednotlivých mezinárodních kontraktech (kupních smlouvách). Různé pohledy i soudní praxe včetně aplikace Vídeňské úmluvy na distributorské smlouvy z pohledu advokáta z USA a in house právníka z Itálie, pak rozpoutaly poměrně bohatou a živou diskuzi. V sobotní části byly na specializovaných workshopech diskutovány tři aktuální témata. 1. dodavatelské smlouvy ve franchisingových systémech; 2. ESG v distribučních a maloobchodních řetězcích; a 3. vlastnictví a využití dat o zákaznících v rámci distribučních a franchisingových sítí (viz https://www.idiproject.com/news/event/2024-idi-annual-conference/). Ve franchisingových systémech se prosazuje snaha o jednotný vzhled prostor, ať již pokud jde o fyzickou podobu prostor a vybavení nebo o zboží a služby nabízené zákazníkům. K zajištění takové jednotnosti franchisor často ukládá omezení ohledně nákupů, které provádí franchisant. Franchisoři nezřídka vyjednávají nákupní podmínky nejen pro sebe, ale i pro celý franchisingový systém. Z takového aranžmá pak může vyplynout řada otázek či problémů, jako je otázka rozsahu přípustnosti takových omezení, odpovědnost franchisora a obchodní rizika, možnost franchisora získat pro sebe výhody a slevy za obchody realizované franchisantem apod. Workshop na téma ESG se kromě jiného zabýval tím, jak správně implementovat nová pravidla týkající se životního prostředí, lidských práv, udržitelnosti apod. do distribučních a dodavatelských systémů s vědomím problematické vynutitelnosti jednostranných změn smluv, různorodých doporučujících pravidel a standardů ale také hospodářsko-soutěžních souvislostí. Poslední workshop se zaměřil na zákaznická data v souvislosti s jejich získáváním a předáváním v rámci distribučních systémů. Právní úprava ochrany osobních dat přitom samozřejmě nemohla zůstat úplně stranou, ale hlavní důraz přednášející kladli na jiné záležitosti, například takové jako je hodnota dat a související goodwill, používání dat po ukončení smlouvy, právo dodavatele na takto získaná data apod.

 

JUDr. Petr Mrázek

Předchozí příspěvek
Nová metodika ÚOOÚ ke kamerovým systémům
Následující příspěvek
„Flexinovela“ zákoníku práce
Menu